Zvuk pneumatik

21. srpen 2009 | 06.00 |

pneuUž z dálky je slyšet dunění automobilů jedoucích po dálnici nebo po rychlostní silnici. Není ani tak slyšet hluk motorů, jako právě to dunění pneumatik o vozovku. Jak je to možné, když pneumatiky se vyrábějí z gumy a ta patří mezi materiály tlumící hluk?   

Zvuk pneumatik vzniká kombinací několika faktorů, které rozechvívají pneumatiky. Když stěny pneumatik vibrují, rozkmitá se i vzduch vevnitř a vně - a právě to vytváří zvuk.  Zdrojem většiny vibrací je styčná plocha - neustále se měnící plochá část pneumatiky, která je právě v kontaktu se silnicí. Jak se pneumatiky otáčejí, jednotlivé částečky přijdou do kontaktu se silnicí a zploští se ve styčnou plochu. Neustálé dopadání a zplošťování vyvolává zvuk. Nové pneumatiky nejsou dokonale hladké, mají klikaté drážky, které je člení na několik oddělených částí a ty dopadají na silnici s kadencí kulometu. další hluk. Navíc každý z bloků opouští styčnou plochu a vrací se do původního tvaru, tím rozvibruje znovu vzduch a vzniká další hluk.

Méně zřejmým zdrojem hluku je unikající stlačený vzduch. Tím, že se pneumatiky otáčejí, uvízne v drážkách, které přicházejí do kontaktu se silnicí, vzduch a proti silnici se stlačí. Když potom drážka opuští silnici, vzduch se uvolní a dojde k dalšímu vzniku hluku.

Všechny tyto jevy závisí na vzorku pneumatik, jejich tvaru a  povrchu vozovky. Čím jedete rychleji, tím častěji za sekundu se všechny tyto hlučné jevy odehrávají. Když pojedete pomalu, sníží se tím nejen hluk linoucí se od vašich pneumatik. Největší hluk způsobují pneumatiky s takzvaným zimním vzorkem - jejich drážky jsou vysoké a je mezi nimi poměrně velké množství vzduchu.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.6 (5x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Zvuk pneumatik davidhavel 21. 08. 2009 - 09:08