Allaisův jev

2. srpen 2009 | 06.00 |

Foucaultovo kyvadlo, kterým se dá zjistit otáčení naší Země kolem své osy, nefunguje vždy bezchybně. Poprvé na to upozornil francouzský fyzik a ekonom Maurice Allais (nositel Nobelovy ceny za ekonomii!!!). Ten si během zatmění slunce v roce 1954 všiml nepravidelností v jeho pohybu.

Normálně se kyvadlo pohupuje sem a tam, tak jak se mění jeho tíhová potenciální energie v kinetickou a naopak. Rovina kyvu kyvadla se vlivem zemské rotace stáčí ve směru či proti směru hodinových ručiček, podle toho, na jaké polokouli pokus děláme. Při zatmění slunce však dochází podle Allaise v pohybu kyvadla k dramatickým změnám. Rovina kyvu prý nadále nesleduje původní směr, ale poměrně rychle se otáčí v obráceném gardu. Po skončení zatmění se kyvadlo (přesněji jeho rovina kyvu) opět navrací k původnímu pohybu. Překvapivý zvrat v chování kyvadla Allais vysvětloval náhlými změnami v gravitačním poli Země.

Podobné pokusy byly v minulosti uskutečněny během různých slunečních zatmění asi dvacetkrát, jejich výsledky ale k žádné jednoznačné odpovědi nevedly. Většina fyziků o existenci zmíněného jevu dost silně pochybuje, neboť něco takového je v ostrém protikladu se všemi současnými gravitačními teoriemi.

Čínští vědci při letošním zatmění slunce rozmístili poblíž šesti měst v jihovýchodní Číně (dělí je od sebe zhruba 3000 km) kyvadla a velmi přesné gravimetry. S pomocí těchto zařízení chtějí problém okolo gravitačních anomálií, domněle se vyskytujících během slunečních zatmění, jednou provždy vyřešit.

Obrovské vzdálenosti mezi jednotlivými měřicími body i použití různých měřicích přístrojů by měly zaručit dostatečnou přesnost provedených pokusů. Na výsledky pokusů si musíme však počkat.