Atomové logo IBM

9. září 2009 | 06.00 |

IBMLetos je tomu právě 20 let, co světlo světa spatřil nejmenší nápis vytvořený z jednotlivých atomů. Slavnou atomární verzi loga firmy IBM vytvořili Don Eigler a Erhard Schweizer z výzkumných laboratoří IBM v kalifornském Almadenu. Rozvinuli možnost, že hrotem skenovacího tunelového mikroskopu lze přemísťovat jednotlivé atomy.

Začali s čistým niklovým povrchem uloženým ve vysokém vakuu, do něhož zavedli malé množství xenonu. Celý systém zchladili pomocí kapalného hélia na 4 K nad absolutní nulu, aby byl minimalizován veškerý tepelný pohyb, a potom se pustili do pátrání po jednotlivých atomech xenonu, které ulpěly na povrchu niklu. Jakmile našli nějaký atom xenonu, odtáhli jej pomocí hrotu sondy skenovacího tunelového mikroskopu do správné polohy v logu. Tak přemístili 35 atomů: 9 atomů tvoří I, 13 tvoří B a 13 tvoří M.Vytvoření každého písmene jim trvalo asi hodinu. Navíc zjistili, že při takto nízkých teplotách je jejich přístroj natolik stabilní, že by mohli celé dny provádět pokusy s pouhým jedním atomem. Eigler a jeho spolupracovníci také vytvořili působivou kvantovou ohrádku.

ohrádka