Jupiter i Venuše mají nové skvrny!

12. srpen 2009 | 06.00 |

venuše skvrnaAmatérská astronomie má ve světě moderní vědy stále své nezastupitelné místo. Amatéři i v dnešní době často jako první zjistí nové zajímavé objevy, na které zřejmě vědcům nezbývá dostatek času. Do poklidných atmosfér dvou planet naší sluneční soustavy zasáhly v posledním měsíci skvrny. Nejprve si 19. července 2009 australský astronom-amatér Anthony Wesley všiml na svém snímku tmavé skvrny na Jupiteru. Ve stejný den nalezl na severní polokouli Venuše nápadně světlou skvrnu americký amatérský astronom  Frank Melillo.

A tak byla přerušena kontrola a kalibrace Hubblova kosmického dalekohledu (HST) po nedávné návštěvě a amerického raketoplánu a jeho servisní opravě. Hubbleův teleskop byl namířen na  tmavou skvrnu v atmosféře obří planety Jupiter. Pozorování ukázala, že skvrna pomalu zvětšuje své rozměry. Vytvořila se v horních vrstvách oblačnosti po srážce planety s kometou či planetkou a její vzhled se mění ze dne na den. Jupiter je totiž známým vysavačem komet a tak také chrání vnitřní část sluneční soustavy před potenciálně nebezpečnými tělesy. K obdobné události došlo před 15 roky, když slapové síly nejprve roztrhaly kometu  Shoemaker-Levy 9  na více než 20 úlomků a ty při následném průletu kolem Jupiteru tuto planetu nakonec bombardovaly.  Na detailních fotografiích je vidět změny ve tvaru skvrny, způsobené turbulencemi v atmosféře planety Jupiter. Velikost skvrny v době snímkování HST odpovídala dvojnásobku rozměru Evropy.  Podle odhadů vědců je velikost tělesa, které se srazilo s Jupiterem, srovnatelná s dvojnásobkem délky fotbalového hřiště. Uvolněná energie zhruba 1000x přesahovala množství energie, uvolněné při explozi tzv. Tunguzkého meteoritu v roce 1908.

jupiter skvrna

U Jupiteru jsou si vědci prakticky jisti, že tmavá skvrna je způsobena dopadem planetky nebo komety, u Venuše je však světlá skvrna stále záhadou. Vyloučen je dopad planetky nebo komety. Při dopadu komety, která by totiž obsahovala led by došlo k pohlcení záření a poklesu množství záření. Pád planetky je také vyloučen neboť je skvrna světlá a září také v ultrafialovém světle.

Domněnky, že třeba na Venuši vybuchla sopka nejsou zřejmě správné, vědci namítají, že přes hustou a zamračenou atmosféru Venuše bychom to neviděli. Dalším vysvětlením může být dopad nabitých částic od Slunce, tedy jakási  polární záře, či důsledek atmosférických vířivých proudů vzduchu, které mohly náhodou soustředit do jedné oblasti více světlého materiálu. Světlou skvrnu na Venuši rovněž vyfotografovala sonda Venus Express.