Objev tekoucí vody na Marsu!

28. září 2015 | 20.00 | rubrika: Astronomie

Když NASA v neděli 27. 9. 2015 zveřejnila pozvánku na svou tiskovku s názvem "Tajemství Marsu rozluštěno" vyrojilo se hned několik spekulací. Od objevu mimozemské civilizace, přes objev mikrobiálního života až po důkazy tekoucí vody. Tekoucí vody? Na Marsu, kde se celou dobu věřilo, že zde voda díky nízkému tlaku v atmosféře nemůže existovat v tekuté formě?  A přece je to pravda.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 308x

Pondělní zatmění Měsíce v superúplňku

24. září 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Prodloužený víkend vyvrcholí  v pondělí 28. 9. 2015 úplným zatměním Měsíce. Museli jsme si na ně počkat téměř 4 roky a tak doufám, že tentokrát bude počasí příznivé a budeme si je vychutnávat po celou jeho dobu trvání.  A to by mělo být více než hodinu.  Tak si nezapomeňte brzy ráno přivstat.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 3 (2x) | přečteno: 325x

Perseidy 2015

12. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Nebývale teplé letní noci s minimem oblačnosti můžete letos strávit pozorováním meteorického roje Perseid. Pozůstatky rozpadlé komety Swift-Tuttle v podobě prachových částic, již týden zdánlivě vylétávají ze souhvězdí Persea, aby při vstupu do zemské atmosféry za sebou zanechaly světelnou stopu. Maximum letošního roje však nastává v noci ze 12. na 13. srpna 2015.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 351x

Přechod odvrácené strany Měsíce přes Zemi

7. srpen 2015 | 06.01 | rubrika: Astronomie

Zklamání pozorovatelů "modrého Měsíce" v tom, že vlastně modrým nebyl, může být nyní nahrazeno mnohem zajímavějším úkazem. Také tvůrci konspiračních teorií o základnách mimozemšťanů na odvrácené straně Měsíce mohou být zklamáni. Americký satelit DSCOVR ze vzdálenosti 1,6 miliónu kilometrů pořídil svou kamerou EPIC (Earth Polychromatic Imaging Camera) další unikátní záběry Země, kterak před ní přechází odvrácená strana Měsíce.  Nejsou na ní patrné žádné základny.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 310x

Dejte názvy povrchovým útvarům na Plutu

30. červenec 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Tajemství trpasličí planety Pluto jsou nyní postupně odhalována. Od roku 1930, kdy byl objeven americkým astronomem Clydem Tombaughem jako 9. planeta sluneční soustavy, se jeho podobizna zpočátku měnila velmi pomalu. Na astronomických snímcích byl Pluto zachycen snad už v roce 1909 na Yerkesově observatoři ve Williams Bay ve Wisconsinu jako nenápadný bod. Teprve s rozvojem počítačové techniky byla vytvářena mapa jeho povrchu z pozorování přechodů jeho měsíce Charonu přes jeho povrch. Další obrazy povrchu Pluta přineslo složení mnoha snímků Hubbleova dalekohledu. Teprve až sonda New Horizons, která nedávno kolem něj prolétla, přinesla jeho detailnější tvář.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 244x

Jak vypadá Pluto ze sondy New Horizons?

14. červenec 2015 | 10.00 | rubrika: Astronomie

Dnes 14. července 2015 ve 13:50 hodin si to prosviští sonda New Horizons (Nové obzory) na své dráze nejblíže kolem trpasličí planety Pluto. Na Plutu nepřistane, ani nezaparkuje na jeho oběžné dráze, ale pouze proletí ve vzdálenosti 12 500 km. Přesto je to největší událost astronomické sezóny. Však se na ni sonda připravovala dlouhých 9 let a na její snímky Pluta se od průletu sond Voyager 1 a 2 těší snad všichni. Jenže dnes se jich ještě nedočkáme.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 258x

Spící modul Philae se na kometě probudil

14. červen 2015 | 16.14 | rubrika: Astronomie

Když 11. listopadu 2014 přistál modul Philae na kometě Čurjumov–Gerasimenko, šlo o velký úspěch Evropské vesmírné agentury. Modul se odpojil od sondy Rosetta a při dopadu na povrch komety se jej nepodařilo hned napoprvé udržet na povrchu. Po dvojím přeskočení se nakonec usadil na nepříliš vhodném místě.  Modul se pak po 60 hodinách od dosednutí odmlčel a s napětím se očekávalo, zda časem neobnoví spojení se Zemí. To se podařilo! V sobotu 13. 6. 2015 modul v průběhu 85 sekundového spojení kontaktoval Zemi.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 256x

Bolid nad Slovenskem zaznamenaný autokamerou

9. duben 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Velkou pomůckou astronomů se poslední dobou stávají  kamery, které mají řidiči nainstalované ve svých vozech. Zaznamenávají si často dopravní situace a v případě nehody mohou mít na své straně vhodný důkazní materiál. Jinou otázkou však v našem "právním" státě zůstává jeho právní využití, neboť  kamera data zaznamenává a tedy by měla její instalace podléhat i hlášení Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ovšem, pokud si zaznamenáte během své cesty například dráhu letícího meteoru, může být tento záznam cenným důkazním materiálem pro lovce meteorů s rodokmenem. A tak se možná stane i v případě posledního zaznamenaného meteoru nad Maďarskem či východním Slovenskem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 290x

Nejkratší zatmění Měsíce

6. duben 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Po zatmění Slunce by mělo při nejbližším úplňku proběhnout zatmění Měsíce. U nás se tak díky nebeské geometrii zúčastněných těles nestalo a tak tento úkaz mohli pozorovat v sobotu 4. dubna 2015 obyvatelé západní části USA, oblasti Tichého oceánu až po Indonésii. Pozorovat je bylo možné na několika internetových stránkách pohodlně online,  a pokud jste to nestihli, pak je tady časosběrné video.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 299x

Částečné zatmění Slunce 20. 3. 2015

15. březen 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Jen aby bylo jasno či polojasno, nezbývá než si přát,  během dopoledne 20. března 2015. Po dlouhé době je tu opět příležitost sledovat z území České republiky částečné zatmění Slunce. Měsíci by se mělo podařit zakrýt až 73 procent slunečního disku. Bude se jednat o největší zatmění Slunce viditelné nad Českou republikou až do roku 2026.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 314x