Objev pentakvarků

10. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Šest druhů kvarků patří podle standardního modelu částicové fyziky k elementárním, tedy dále nedělitelným částicím, ze kterých se skládá náš svět. Existenci kvarků předpověděli v roce 1964 nezávisle na sobě Gell-Mann a Zweig.  Samotný název kvark je podle Gell-manna zvukomalebným označením  částice ze slovního spojení "Tři kvarky pro pana Marka!" podle knihy Jamese Joyce  - Finnegans Wake (Plačky nad Finneganem). Jednotlivé kvarky se dosud nepodařilo uvolnit a nemohou samostatně existovat. Rády se však spojují  do soustav. Poslední dosud objevenou je nyní  právě pentakvark.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 286x

Jak velkou nerovnost ucítíme hmatem?

5. říjen 2013 | 06.01 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

prstLidský hmat svými receptory v kůži dokáže vnímat dotyk, tlak, bolest, teplo, vpich či vibrace. Kromě jazyka jsou nejcitlivější hmatové receptory rozprostřeny s velkou hustotou na konečcích prstů. Podle studie švédských vědců  z National Institute of Standards and Technology (NIST) v Rutlandu, jsme schopni svými prsty nahmatat překvapivě malé povrchové nerovnosti v řádech miliardtin metru – nanometrů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 424x

Symfonie vědy – kvantový svět

2. září 2013 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Těšíte se dnes do školy? Je to vůbec možné?  Prázdniny jsou už zase za námi! A přitom letošních 65 dní hlavních prázdnin není zas tak krátká doba. Ve škole uběhnou dva  měsíce mnohým z vás pomalejším tempem. Tam i těch obvyklých sedm hodin výuky připadá jak věčnost. Zkuste si představit, že vás v ní něco baví a že se jejím prostřednictvím můžete mnohé dozvědět. Ti z vás, kteří podlehnou kouzlu fyziky, se mohou časem dopracovat až ke kvantové fyzice. Navnadit vás dnes může třeba velmi populární song.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 346x

Nejmenší film světa: Chlapec a jeho Atom

2. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

V roce 1989 se firma IBM stala první společností, která vytvořila nejmenší nápis vytvořený z jednotlivých atomů. Bylo to přímo logo IBM o velikosti cca 20 nanometrů vytvořené z 35 atomů xenonu na povrchu niklu. Včera přišla stejná společnost s filmem, který se svým miniaturním provedením zapsal do Guinness World Records ™ . Tímto videem chce přitáhnout mládež k vědě a představit svůj program zmenšování používaných technologií.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 299x

Lykurgovy poháry

12. leden 2013 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Lykurgovy poháryNěkteré nanotechnologie používali lidé ve svých pracovních postupech už velmi dávno, aniž by tušili, že se jedná o tak vyspělou a moderní záležitost. Například skláři ve starověku přidávali do skla nejrůznější práškové kovy, aby docílili zajímavé barevné efekty. Mezi nimi se nacházely částice rozměrů řádově v nanometrech (miliardtina metru). Ze 4. století našeho letopočtu například pocházejí Lykurgovy poháry. Čím jsou fyzikálně zajímavé?

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 813x

Tajemný Higgsův boson byl objeven urychlovačem LHC

12. červenec 2012 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

higgs01Téměř padesát let po jeho předpovězení fyzikem Peterem Higgsem jsou mu fyzikové na stopě. Pátráním po něm byl pověřen velký hadronový urychlovač LHC v CERN. Jde o klíčovou částici standartního modelu, bez které by ostatní částice neměly mít hmotnost, proto by se mohly pohybovat rychlostí světla a nemohly by z nich vzniknout atomy. Jde o božskou částici – Higgsův boson. První indicie o jeho skutečné existenci vědci začali získávat v minulém roce, na detektorech CMS a ATLAS, když se jim podařilo pozorovat náznaky existence Higgsova bosonu v oblasti klidové energie okolo 126 GeV. (Příběh Higgsova bosonu je zde: http://vimeo.com/41038445

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (3x) | přečteno: 695x

Ohmův zákon platí i v mikrosvětě

22. únor 2012 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Ohmův zákon vyjadřuje vztah mezi elektrickým proudem a napětím ve vodičích. Je pojmenován podle německého fyzika Georga Ohma, který jej formuloval už v roce 1827. Zákon uvádí, že elektrický proud I je při stálém odporu R přímo úměrný napětí U na koncích vodiče.  Konstantou úměrnosti v tomto zákoně je elektrická vodivost G, která je převrácenou hodnotou elektrického odporu 1/R. Odpor vodiče R pak závisí zejména na materiálu, průřezu a délce vodiče a také na teplotě.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 471x

Detektor neutrin KM3Net

28. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

neutrino detektor KM3NetChystá se další past na neposedná neutrina. Stavba nového gigantického teleskopu vyžaduje také vhodné místo s dostatečným prostorem. Ten se bude nalézat na dně Středozemního moře a zabírat bude objem několika krychlových kilometrů vody. Konstrukce teleskopu s označením KM3Net má být největší konstrukcí v dějinách lidstva, srovnatelnou snad s budováním Velké čínské zdi. Bude se skládat ze sítě kovových stožárů vysokých 830 metrů s detektory.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 293x

Objev nového bosonu

23. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

LHC AtlasNa urychlovači LHC, který provozuje Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN), se v příštím roce očekává nalezení Higgsova bosonu. Na cestě k vysněné částici, která má způsobovat hmotnost částic, však vědci ostřelováním protony našli jinou částici. Jde o částici chi_b (3P) boson.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 4 (1x) | přečteno: 324x

Vědci jsou prý Higgsovu bosonu na stopě

14. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Kolem božské částice - Higgsova bosonu se pomalu začíná utahovat smyčka.  Dlouho očekávanou zprávu oznámili na semináři vědci z Evropského střediska jaderného výzkumu (CERN) v Ženevě. Částicovým  fyzikům pracující na experimentu Atlas se totiž podařilo zachytit náznaky o existenci Higgsova bosonu. Odhadli dokonce její hmotnost  na 126 GeV.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 341x