Nobelova cena za fyziku udělena za grafen

6. říjen 2010 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

geim a novoselovMateriál blízké budoucnosti - grafen, který své uplatnění najde v elektronice a nanotechnologiích, se pro Švédskou královskou akademii stal důvodem pro udělení Nobelovy ceny za fyziku. Obdržela ji dvojice vědců  ruského původu  Andre Geim  (51 let) a Konstantin Novoselov (36 let), kteří pracují na Manchesterské univerzitě ve Velké Británii,  "za přelomové experimenty týkající se dvojrozměrného materiálu grafenu". Geim má nyní nizozemské občanství a Novoselov přijal občanství britské.  Oba jsou absolventy Moskevského fyzikálně technického ústavu. Svým objevem popřeli teorii dalšího fyzika své mateřské země, nositele Nobelovy ceny Landaua, který tvrdil, že dvourozměrný krystal strukturou podobný grafenu, nemůže pro svou nestabilitu vůbec existovat.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 706x

Kdo zítra získá Nobelovku za fyziku?

4. říjen 2010 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

nobelTento týden začíná vyhlašování letošních Nobelových cen. Zítra bude udělena Nobelova cena za fyziku za rok 2010. Při obrovském počtu vědců, kteří se snaží získat tuto poctu,  se dá očekávat, že ji neobdrží pouze jeden člověk, ale hned několik vědců najednou. Ostatně tak to bývá v posledních letech časté. Kdo ji podle vás letos obdrží?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 340x

FYZMATIK slaví 2 roky!

29. květen 2010 | 08.05 | rubrika: INFORMACE

Blog FYZMATIK právě slaví své 2. výročí od svého vzniku.

Vychutnejte si spolu  s ním jedinečnou krásu v matematických dortech.

komentáře (7) | přidat komentář | hodnocení 1.5 (4x) | přečteno: 564x

Tom Ball - český hlavolam tvaru fotbalového míče

29. duben 2010 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

tom ballFotbalové mistrovství světa by mohlo být  skvělým marketingovým tahákem nového českého hlavolamu s názvem Tom Ball. Po komplikacích způsobených spory o patentovou ochranu je na světě nový hlavolam připomínající fotbalový míč. Jeho povrch je tvořen 12 pětiúhelníky a 20 šestiúhelníky. Kolem každého z pětiúhelníků lze volně otáčet přilehlou pěticí šestiúhelníků. V závislosti na  grafické úpravě všech stěn hlavolamu existuje až deset na šedesátou devátou kombinací.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 1.115x

Před 55 lety zemřel Einstein

18. duben 2010 | 10.00 | rubrika: INFORMACE

einstein2Před 55 lety se svět dozvěděl nemilou zprávu - zemřel Albert Einstein. Reakci veřejnosti dobře vystihuje kresba na smutečním oznámení. Země víří vesmírem mezi ostatními planetami a celá její jedna polovina je zakryta masivní deskou s nápisem " Zde žil Albert Einstein". Jeho tělo bylo v den úmrtí ve 14 hodin převezeno do princetonského pohřebního úřadu a o 90 minut později bylo dopraveno do Ewingského krematoria v Trentonu, kde 12 nejbližších pozůstalých se zúčastnilo velmi krátkého obřadu. Zaznělo několik řádek z Goethovy chvalořeči na Schillera a potom bylo tělo okamžitě zpopelněno. Místo, kde byl Einsteinův popel rozptýlen, zůstalo kvůli očekávanému náporů poutníků utajeno, ale věří se, že je to nedaleká řeka.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.36 (11x) | přečteno: 2.384x

Fyzikální milionář

6. únor 2010 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

milionarNa českém internetu se dnes nachází spousta zajímavých možností, jak se seznámit s fyzikou a jak si ji procvičit. Velmi pěkné stránky má Vladimír Vaščák. Najdete na nich nejenom zajímavé aplety, ale také testy z fyziky určené pro středoškoláky ve stylu "Chcete být milionářem." Pokud se vám podaří probojovat se až do samotného finále, zašle vám autor testů šek na neskutečných 10 milionů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.63 (16x) | přečteno: 1.614x

Nobelova cena za fyziku v roce 2009 dnes udělena

6. říjen 2009 | 18.45 | rubrika: INFORMACE

nobelTak je konečně jasno, kdo dostane letošní Nobelovu cenu za fyziku. A jak bývá poslední roky zvykem, nezíská ji jediný vědec, ale letos jsou to hned 3 vědci a jejich výběr je poněkud překvapivý. Jde totiž o poměrně staré objevy z aplikovaného výzkumu, zatímco dosud byli odměňování vědci za výsledky základního výzkumu. Laureáty pro rok 2009 dnes ve Stockholmu oznámila komise při Švédské královské akademii věd pro udělování Nobelovy ceny. Získali ji vědci, kteří umožnili vznik současné podoby internetu a digitální fotografie. Číňan Charles Kao ji získal za objev, jak optickými vlákny rychle přenášet data na velké vzdálenosti, a Američané George Smith s Willardem Boylem za vynález čipu, který je základem všech digitálních fotoaparátů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 516x

100 000

22. září 2009 | 16.05 | rubrika: INFORMACE

100000

Počátkem loňského září bylo na webu FYZMATIK zaznamenáno 10 000 přístupů. Dnes jsem zaregistroval na svém  webu už 100 000 přístupů.

komentáře (8) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 275x

FYZMATIK má dnes 1 rok

28. květen 2009 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

dortNa den přesně - před rokem - vznikl blog FYZMATIK. Předcházela tomu skutečnost, že jsem byl značně unaven neustálým kopírováním studijních materiálů a zadání projektů na školní kopírce a navíc jsem se rozhodl šetřit školními financemi. Nějakou dobu jsem hledal to, co by mělo být každému kantoru automaticky přístupné - kvalitní a připravená forma webových stránek. Pro tyto účely jsem náhodou našel server pise.cz a jsem s ním dosud velmi spokojen.

komentáře (5) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 255x