Levitující hliníková deska

10. leden 2015 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

V roce 1820 objevil dánský fyzik Hans Christian Oersted poznatek, že v blízkosti vodiče protékaného proudem se vychýlí magnetka. Magnetické pole tedy není jen kolem trvalých magnetů či Země, ale také kolem vodičů protékaných proudem. Opačnou cestou se vydal anglický fyzik Michael Faraday – dokázal, že prostřednictvím měnícího se magnetického pole lze vytvářet elektrický proud. Objevil tak v roce 1831 elektromagnetickou indukci.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 359x

Magnet přitahuje cereálie

22. prosinec 2014 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Už od roku 1870 mnozí lidé uznávají mýtus, že špenát je velkou zásobárnou železa. V tomto roce byla totiž doktorem E. von Wolfem publikována práce, kde uvedl, že špenát má 10x více železa než ostatní listová zelenina. Tento mýtus podpořil  ve 30. letech minulého století svými ocelovými svaly známý animovaný hrdina Pepek námořník, který svou sílu získával pořádáním konzerv s touto potravinou. Ani když se v roce 1937 v Německu přišlo na to, že špenát má jen desetinu množství železa, které se u něj původně předpokládalo, nepřestali lidé věřit, že špenát je zásobárnou železa.  E. von Wolf prý způsobil tento omyl nechtěným posunem desetinné čárky. Ale železo obsahují v překvapivé míře i jiné potraviny,  a když na ně zapůsobíme magnetem, pak jsme najednou překvapeni výsledkem experimentu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 411x

Jak se uvolní ze zboží tvrdá etiketa?

24. červen 2014 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Na dražší zboží upevňují prodavači v obchodech nejrůznější bezpečnostní ochranné  prvky, které mají zabránit jeho odcizení. K dispozici je dnes velký výběr bezpečnostních etiket a ostatních prvků, které aktivním či pasivním způsobem chrání před krádeží zboží. Jednou z mnoha možností je tzv. tvrdá etiketa, která je ke zboží (nejčastěji textil, kožené výrobky, sportovní potřeby, hračky...) připevněna a u pokladny je při placení odstraněna. Jak funguje tvrdá etiketa?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 921x

Mendocino motor

1. leden 2014 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Mendocino motor levituje ve svém magnetickém poli a patří k zařízením, která ke své činnosti potřebují světelnou energii. Myšlenka světlem poháněného motoru bez komutátoru, kde solární články budou přímo pohánět jednotlivé cívky motoru, byla poprvé popsána Darylem Chapinem v experimentu z roku 1962. Chapin totiž už v roce 1954 v Bell Labs  spolu se svými kolegy Calvinem Fullerem a Geraldem Pearsonem získali patent na křemíkový solární článek.  Místo použití magnetické levitace Chapinova verze motoru používala skleněný válec na hrotu jehly jako ložiska s nízkým třením.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 931x

Laplaceovy kolejnice

23. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Laplaceovy kolejnice je francouzské označení pro učební pomůcku k demonstraci účinku magnetického pole na vodič, kterým prochází elektrický proud. Skládá se ze dvou rovnoběžných vodičů, které jsou připojeny ke zdroji elektrického proudu o velké hodnotě.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 516x

Magnetické pole opravuje asfalt vozovek

5. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Obrovský automobilový provoz a nekvalitní materiály pro stavbu silnic jsou příčinou statisíců děr, podélných spojů a prasklin ve vozovce. Národním sportem je dnes jejich dokumentace a zasílání na server vymoly.cz. Tento projekt upozorňuje na havarijní stav vozovek a snaží se pomáhat k efektivnější nápravě tohoto stavu. Řidiči však mají nyní naději na zlepšení stavu silnic. Nizozemští vědci z Technologické univerzity v Delftu totiž vyvinuli asfalt, který se sám opraví.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 521x

Perpetuum mobile z počítačového ventilátoru

14. říjen 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Vyřazený počítač poskytuje před svým zrecyklováním spoustu součástek, ze kterých se dá ledacos použít a dokonce z nich můžete vyrobit "perpetuum mobile". Autor videa k získání věčného samohybu, které nepřijímá žádnou energii a přesto neustále koná práci, použil ventilátor ze zdroje počítače. Nejprve nám předvádí, z čeho se ventilátor skládá. Po rozebrání a následném oddělání plastové vrtulky spatříme jeho útroby.  Na středovém trnu základny je nalisována destička s elektronikou, na ní jsou upevněny 4 cívky, které se otáčejí v magnetickém poli permanentních magnetů. Snadné otáčení vrtulky ventilátoru umožňuje ložisko. K otáčení vrtulky  je však nutné ventilátorek zapojit na zdroj stejnosměrného napětí – třeba baterii. Pak však autor předvádí něco neskutečného – ventilátor běží i bez elektrického zdroje.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 2.75 (4x) | přečteno: 2.965x

Barlowo kolečko - jednoduchý motor

16. září 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Zařízení, které je považováno za jeden z prvních modelů elektrického motoru poháněného stejnosměrným proudem, sestrojil v roce 1822 anglický matematik a fyzik Peter Barlow (1776 – 1862). Dostalo po něm pojmenování Barlowo kolečko nebo Barlowův kolový motor.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 474x

První elektrický motor - Faradayův motor

14. září 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Jeden z prvních elektrických motorů sestavil na Vánoce roku 1821 Michael Faraday. Využil inverzního jevu k pokusu, který objevil Oersted . Ten objevil, že v okolí vodiče procházejícího proudem je magnetické pole, které způsobí například vychýlení magnetky. Nadšení, který Faradayův model elektrického motoru vyvolal u jeho tehdy z kuchyně přivolané manželky Sáry, vedlo k tomu, že mezitím spálila tradičního vánočního krocana...

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 799x

Magnetická bankovka

28. srpen 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Peníze se padělají odjakživa, na tom není nic překvapujícího. U papírových bankovek je celá řada ochranných prvků, které slouží k tomu, abychom mohli bezpečně rozeznat pravou bankovku od padělku a aby národní banky ztížili případným padělatelům jejich práci. Samotné bankovky mají tři stupně ochrany. Pro nejširší veřejnost jsou určeny prvky první skupiny viditelné pouhým okem, ochranné prvky druhé skupiny zjistitelné jednoduchými pomůckami jsou určeny pro subjekty přijímající hotovosti třeba na přepážkách. Ochranné prvky třetí skupiny, zjistitelné jen složitějšími přístroji a senzory, jsou určeny profesionálům a pro automatizované zpracování peněz. Jedním ze zajímavých ochranných prvků je magnetismus bankovky.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 379x