Poměrně silný vítr vzniká i v pražském metru. Jedoucí vlak funguje v prostoru tunelu jako píst, který tak poměrně velkou část jeho průřezu zaplňuje. Tím tlačí před sebou velký objem vzduchu, který cestujícím na peróně avizuje, že se vlak blíží. V Praze je to znát především u starších stanic, do kterých vedou jednokolejné tunely. Pokud se v sousedních stanicích rozjedou dvě vlakové soupravy současně a tlačí vzduch do stanice, která má jenom jeden výstup na povrch, je zde vliv pístového účinku značný a dochází k nežádoucímu nárůstu rychlosti proudění. Vliv na jeho působení má kromě intervalů a rychlosti jízdy souprav i stavební řešení stanic, vestibulů, a proto je jeho účinek v každé stanici jiný. V nových projektech metra jsou před stanicemi budovány vzduchové kapsy, aby efekt větru v tunelech nebyl na nástupištích tak znát. Na modernějších trasách na konci linky B nebo na nových stanicích trasy C se už budovaly tunely dvojkolejné. Reportéři MF DNES změřili rychlost větru v některých stanicích metra.
Měření MF DNES ukázala, že vítr není nejsilnější na peróně, ani když se míjejí dvě soupravy metra v opačných směrech,ale hlavně nad schody ve vestibulu stanic. Hodnoty se tam pohybují často mezi 20 a 30 kilometry za hodinu.
A jaké hodnoty byly změřeny? První údaj je rychlost větru na peróně, druhý nad schody.
Anděl 14 km/h - 21 km/h
Zdroj: měření MF DNES 15. dubna 2011 v6.00-8.15 hodin a měření Meteopress únor 2010.
Foto: Tomáš Adamec https://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/v-metru-se-uskutecni-pyzamovy-den-na-protest-proti-uspechane-dobe--876828
RE: Rychlost větru v metru | 123 | 27. 04. 2011 - 22:40 |
![]() |
fyzmatik | 28. 04. 2011 - 17:22 |