Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Zásadním problémem prvních mechanických kolečkových hodin bylo zajištění rovnoměrného chodu. U prvních mechanických hodin od konce 13 .století zajišťoval rovnoměrný chod tzv. lihýř. Až do objevu kyvadla v roce 1637 Galileim byl lihýř první a zároveň jediný způsob, jak u kolečkových strojků posouvat plynule (a hlavně pomalu) zub za zubem. Kdo je vynálezcem tohoto zařízení však není dodnes známo.
Tento typ hodin se musel natahovat každých 5 až 6 hodin a za tu dobu se dokázaly rozejít až o neuvěřitelné 2 hodiny! Jejich natahování přitom nebylo nikterak snadné: závaží středověkých věžních hodin totiž vážila 250 až 600 kg.
Vývoj lihýřových hodin byl pak ustálen na počtech zubů 64, 60, 96 tak, aby závažové kolo dokončilo jedno otočení právě za jednu hodinu. Vhodným převodem se potom hodinové kolo otočilo jednou za dvanáct hodin. V r. 1620 znali lidé jen jednu ručičku, proto stačily skutečně jen čtyři kolečka.