Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Stupeň nebezpečí námrazy pro let závisí na intenzitě tvorby námrazy. Tím rozumíme tloušťku ledu, která se na povrchu letounu vytvořila za určitý čas. Intenzita vytváření námrazy závisí na: obsahu vody v oblaku či mlze, složení oblaku částic v oblaku, na rychlosti letu a době letu v prostředí, ve kterém se námraza tvoří a na tvaru a velikosti aerodynamických ploch. Při velkých rychlostech letadla závisí vznik námrazy rovněž na teplotě aerodynamických ploch. Ty se ohřívají třením částic vzduchu o povrch plochy a také stlačováním proudu vzduchu před obtékaným tělesem. Pro začátek tvorby námrazy na letadle v oblačnosti tvořené přechlazenými kapkami je rychlost letu. S rostoucí rychlostí se zvyšuje výška hladiny, od které se námraza začne tvořit vzhledem k nulové izotermě.
Konstruktéři letadel a technici na letištích se snaží nejrůznějšími způsoby bojovat proti tvorbě námrazy ne vnějším povrchu letadla.
Do tohoto způsobu ochrany čím dál více zasahují i nanotechnologií. Vědci z University of Pittsburgh připravili jako ochranu povrchu před námrazou nátěr ze silikonové pryskyřice s příměsí SiO2. Na hliníkový povrch nanášeli nanočástice ve velikosti od 20 nm do 20 mikrometrů a polévali je podchlazenou mrznoucí vodou, kterou simulovali mrznoucí déšť. Zvlášť výhodné se jevily nátěry s velikostí nanočástic pod 50 nm. Čím menší je totiž velikost částic, tím více se mrznoucí déšť nedokáže na hliníkovém povrchu uchytit v podobě námrazy, protože při svém dopadu se dotýká nejspíše vzduchových kapes mezi částicemi a nedokáže na povrchu zmrznout. Námraza se tak nepřichytí na povrch a nevytvoří souvislou vrstvu.
Podrobně o námraze na letadlech na: chmi.cz/...
RE: Boj s námrazou na letadlech | martas | 08. 07. 2014 - 00:08 |