Tento článeček vznikl na základě žádostí studentů o zprostředkování části fyzikálních zážitků z mé naprosto "nefyzikální" cesty po Amsterodamu a Skotsku.
Přepravu osob, automobilů a autobusů z evropského kontinentu do Anglie zajišťují po moři trajekty. My jsme využili služeb společnosti DFDS na trase Amsterodam – Newcastle, která zde provozuje loď King Seaways. Plavba na trajektu je komfortní. Pro 1400 pasažérů je připraveno 510 kajut o různých velikostech umístěných od 2. až do 11. paluby. Na loď se vejde 600 automobilů. Jsou zde 2 kina, kasino, několik restaurací, klubů a barů, dále obchod a přednášková místnost s výhledem na přední palubu.
Loď má délku 162,73 m a šířku 27,6 m, její obvyklý ponor je 6,28 metru. Díky silným motorům o výkonu téměř 20 000 kW pluje maximální rychlostí 21 námořních uzlů. Vzdálenost mezi Amsterodamem a Newcastle (267 námořních mil) zvládne asi za 16 hodin plavby. Při vyplouvání lodi z terminálu na nizozemském území naši loď doprovázeli rackové. Často letěli stejnou rychlostí jako loď a tak se vůči lodi nacházeli zdánlivě v klidu.
Při návštěvě lodního obchodu jsem si všimnul, že se trupem lodi až do 7. paluby (kde se obchod nachází) šíří výrazně zvuk motorů. Docela je to tam hlučné. Kmitání způsobené motory lodi způsobuje, že se při jisté frekvenci rozkmitávají předměty, které by běžně kmitat neměly. Drncají tam v poličkách hodinky, kývají se šaty či houpe se hladina whisky v lahvích
A také se do rezonance dostává i krabička s bonbony, která v regálu nebyla příliš upevněna.