Dnes už mladší generace neví co je to páternoster ( z latinského pater noster = otčenáš). Jde o oběžný výtah, který má své kabiny seřazeny na nekonečném řetězu za sebou, stejně jako korálky na růženci při předříkávání otčenáše. S tímto výtahem se dnes potkáme pouze výjimečně ve starších budovách a úřadech, kde je výtah často technickou památkou. Do výtahu se bez jeho zastavování nastupuje a za jízdy opět vystupuje. A co se stane, když v posledním patře nebo před suterénem zapomenete vystoupit?
Tento typ výtahu se začal používat v 19 století v Anglii ve výškových budovách a odtud se rozšířil do celé Evropy, tedy ve 20. letech minulého století i k nám. Jinde než v Evropě není tento výtah používán.
Kabiny výtahu se pohybují konstantní rychlostí maximálně 0,3 m/s a tato rychlost umožňuje, aby pokud je kabina volná, do ní v jakémkoliv patře mohli kdykoliv nastoupit cestující. Na výtah se při rozumném provozu nemusí dlouho čekat a najednou se v něm může pohybovat v případě dvoumístných kabinek až 30 osob v různém směru. Na rozdíl od běžného výtahu, který se pohybuje většími rychlostmi (kolem 0,5 až 1,5 m/s) s větším možným počtem osob v kabině (4 - 8), se páternoster nemusí rozjíždět a brzdit. Odpadají časové ztráty s otvíráním a zavíráním dveří a čekáním na nastoupení či vystoupení osob. Výtah páternoster je spolehlivý (mnohé pracují desítky let), finančně výhodný, poměrně rychlý s dostatečnou kapacitou přepravy osob.
Z pohledu fyziky a tedy třeba energetické náročnosti vítězí rovněž páternoster nad běžným výtahem. Běžná zdviž je často přivolávána prázdná a tato cesta je z hlediska využití "zbytečná". Páternoster pracuje na principu protizávaží, protože počet kabin pohybujících se dolů vyrovnává počet kabin pohybujících se nahoru. Za obvyklého provozu se v něm pohybuje nahoru i dolů přibližně podobný počet osob.
V souvislosti se vstupem naší země do EU se ohledně páternosterů začala šířit panika, protože podle údajně nějakých norem EU by výtahy bez dveří neměly mít budoucnost a měly by být postupně nahrazovány běžnými obousměrnými výtahy. Ovšem žádná taková vyhláška EU zakazující provoz takových zařízení neexistuje a tak současné páternostery mohou být stále v provozu. Často jsou významnou technickou památkou v historických budovách.
Až se půjdete projet páternosterem musíte dodržovat určitá bezpečnostní opatření podle návodu na něm umístěném.:
OBĚŽNÝ VÝTAH NESMĚJÍ POUŽÍVAT:
- osoby, jimž choroba brání v bezpečném použití oběžného výtahu.
- děti mladší 10 let.
V KABINĚ SE NESMĚJÍ DOPRAVOVAT VÍCE NEŽ 2 OSOBY. Doprava nákladů je přísně zakázána.
Nenastupujte a nevystupujte po náhlém zastavení výtahu, je-li podlaha vzdálena více než 20 cm od podlahy nástupiště. V tom případě vyčkejte do příchodu dozorce výtahu, který Vás bude informovat o vyproštění.
Zapomenete-li včas vystoupit v nejvyšší nebo nejnižší stanici, stůjte v kabině klidně, půdou nebo sklepem projedete bez nebezpečí.(Kabina se pohybuje stále v horizontální poloze a nebude se deformovat do jiného tvaru, i když hluk strojovny vás bude děsit...)
V případě nebezpečí zastavte výtah stisknutím ovládače označeném STOP umístěného za sklem na sloupu mezi nástupišti. Zneužití ovládače STOP je zakázáno.
Nevstupujte do kabiny, pokud je vstup přepažen závěsnou šňůrou.
Zazní-li zvukový signál za jízdy, pak signalizuje brzké ukončení provozu. Při nejbližší příležitosti vystupte a do výtahu již nenastupujte.
Nevystrkujte z kabiny předměty či své končetiny, aby nedošlo k jejich poranění. Výtah v tomto případě zastaví bezpečnostní spínače.
RE: Páternoster | lynx* | 22. 02. 2010 - 10:09 |
RE: Páternoster | mike350 | 22. 02. 2010 - 10:21 |
RE: Páternoster | irča | 26. 02. 2010 - 13:45 |
RE: Páternoster | lamer | 16. 01. 2011 - 17:05 |