-
Zařízení, které je považováno za jeden z prvních modelů elektrického motoru poháněného stejnosměrným proudem, sestrojil v roce 1822 anglický matematik a fyzik Peter Barlow (1776 – 1862). Dostalo po něm pojmenování Barlowo kolečko nebo Barlowův kolový motor.
Jeden z prvních elektrických motorů sestavil na Vánoce roku 1821 Michael Faraday. Využil inverzního jevu k pokusu, který objevil Oersted . Ten objevil, že v okolí vodiče procházejícího proudem je magnetické pole, které způsobí například vychýlení magnetky. Nadšení, který Faradayův model elektrického motoru vyvolal u jeho tehdy z kuchyně přivolané manželky Sáry, vedlo k tomu, že mezitím spálila tradičního vánočního krocana...
Peníze se padělají odjakživa, na tom není nic překvapujícího. U papírových bankovek je celá řada ochranných prvků, které slouží k tomu, abychom mohli bezpečně rozeznat pravou bankovku od padělku a aby národní banky ztížili případným padělatelům jejich práci. Samotné bankovky mají tři stupně ochrany. Pro nejširší veřejnost jsou určeny prvky první skupiny viditelné pouhým okem, ochranné prvky druhé skupiny zjistitelné jednoduchými pomůckami jsou určeny pro subjekty přijímající hotovosti třeba na přepážkách. Ochranné prvky třetí skupiny, zjistitelné jen složitějšími přístroji a senzory, jsou určeny profesionálům a pro automatizované zpracování peněz. Jedním ze zajímavých ochranných prvků je magnetismus bankovky.
Použití elektromagnetické levitace umožňuje bezkontaktní způsob přepravy, jehož výhodami jsou vysoká cestovní rychlost a větší komfort pro cestující než u klasických způsobů hromadné dopravy. Tato neustále vyvíjená technologie má název Maglev, označující zkratku vzniklou ze slov magnetická levitace. Technologie Maglev má jenom minimální podobnost s konvenční vlakovou dopravou a vyžaduje svou specifickou dopravní infrastrukturu. V současné době se používají tři rozdílné způsoby levitace, které se odlišují technologií a také tvarem profilu dráhy. První z nich je založen na elektromagnetické levitaci (EMS electromagnetic suspension). Byl vyvinut v Německu a vozidla takto poháněná, jsou označována Transrapid. Druhý využívá elektrodynamickou levitaci, jeho původ je v Japonsku a označuje se EDS (electrodynamic suspension). A třetí, zatím nejnovější technologie, je založena na využití permanentních magnetů (Inductrack).
Jednou z aplikací supravodičů je supravodivá levitace. Připomíná to situaci se dvěma permanentními magnety, které jsou umístěny navzájem souhlasnými póly nad sebou. Magnet nahoře se díky odpuzujícím silám dokáže malou chvíli vznášet nad tím spodním. Při nejbližší příležitosti se však převrátí k dolnímu magnetu opačným pólem a je k němu rychle přitažen. Tato levitace magnetů je totiž nestabilní. Vydrží jen tehdy, když mají například oba magnety otvory, kterými je navlékneme na dřevěnou tyčinku nebo oba magnety vložíme do trubice, která by zabránila jejich otočení. Při supravodivé levitaci je však princip vznášení zcela jiný. Využívá elektromagnetické indukce supravodiče a jeho nulového měrného odporu. Na rozdíl od odpuzování mezi dvěma magnety, ke kterému dochází pouze, jsou-li natočeny souhlasnými póly, v případě magnetu a supravodiče dochází k odpuzování nezávisle na natočení magnetu.
Tento tepelný motor využívá poznatků z magnetismu, které objevil francouzský fyzik Pierre Curie. Látky, které jsou snadno přitahovány magnetem, označujeme jako feromagnetické. Tyto látky značně zesilují magnetické pole (mají velkou relativní permeabilitu). Mezi feromagnetické látky patří zejména železo, kobalt a nikl a jejich slitiny. Existují však také slitiny manganu s cínem, hliníkem, arzénem, antimonem, vizmutem, borem či mědí, které mají rovněž feromagnetické vlastnosti. Feromagnetismus je jev závislý na uspořádání částic (atomů či iontů) v krystalické mřížce a při zahřívání feromagnetické látky může dojít ke ztrátě jejího magnetismu.
Čeští vědci už v minulosti prosluli zjištěním, že stáda krav a srnců na pastvách se orientují podle geomagnetického pole Země. Lišky loví svou kořist pod sněhem severojižním směrem. Také prozkoumáním zálehů 3 000 jelenů a zálehů divokých prasat se podařilo prokázat, že se tato zvířata rovněž orientují v severojižním směru. Některá zvířata jsou citlivá na geomagnetické pole Země a tuto citlivost může například rušit přítomnost vedení vysokého napětí. Během loňského vánočního prodeje kaprů se vědci s magnetometry vydali ke kruhovým kádím a k tomu ještě fotografovali rozložení ryb v kádích.
Na veletrhu EMO v Hannoveru předváděla ve své expozici firma Huettinger experiment s hořícím ledem. Mezi několik kovových závitů se bezkontaktně vloží kostka ledu, která se začne postupně rozsvěcovat a po krátkém čase září natolik, že vyvolává iluzi hořícího ledu. Toto video se na internetu rozšířilo natolik, že zaplevelilo spoustu serverů s kuriozitami, kde je nikdo nedokáže vysvětlit nebo je vysvětlováno hodně nesprávně. Přitom stačí sledovat průběh experimentu a vědět něco o indukčním ohřevu.
Také Nikola Tesla si dokázal poradit s problémem Kolumbova vejce. Ovšem jinak a po svém. Úžasný technik a geniální vynálezce Tesla soupeřil s Edisonem o to, který z elektrických proudů bude dál lidstvo přednostně využívat k elektrickým rozvodům. Edison byl zastáncem stejnosměrného proudu, Tesla zase stoupencem střídavého proudu. Proto Tesla zkonstruoval pro podporu svých myšlenek o užitečnosti střídavého proudu a indukčním elektromotoru, který jej při svém pohonu využíval, zajímavou prezentaci. Na Světové kolumbovské výstavě věnované Kryštofu Kolumbovi v Chicagu v roce 1893 předvedl jednoduchý přístroj, který sice nazval Kolumbovo vejce, ale časem se mu začalo říkat právě jeho jménem – Teslovo vejce.
Existují místa, kde jsou už nyní v magnetickém poli Země výrazné anomálie. Nejrozsáhlejší je mezi břehy Afriky a jižní Ameriky. Tady v hloubkách asi 3000 km pod zemským povrchem Jižní Ameriky došlo už nyní k přepólování magnetického pole. Změna v proudění tekutého vnějšího jádra Země (tvořeného většinou železem) nastartovala zpětný chod zemského dynama, což se stále zřetelněji projevuje jako výkyv magnetického pole nad zemským povrchem. Oblast je označována jako jihoatlantická anomálie.