Laplaceovy kolejnice je francouzské označení pro učební pomůcku k demonstraci účinku magnetického pole na vodič, kterým prochází elektrický proud. Skládá se ze dvou rovnoběžných vodičů, které jsou připojeny ke zdroji elektrického proudu o velké hodnotě.
Obrovský automobilový provoz a nekvalitní materiály pro stavbu silnic jsou příčinou statisíců děr, podélných spojů a prasklin ve vozovce. Národním sportem je dnes jejich dokumentace a zasílání na server vymoly.cz. Tento projekt upozorňuje na havarijní stav vozovek a snaží se pomáhat k efektivnější nápravě tohoto stavu. Řidiči však mají nyní naději na zlepšení stavu silnic. Nizozemští vědci z Technologické univerzity v Delftu totiž vyvinuli asfalt, který se sám opraví.
Vyřazený počítač poskytuje před svým zrecyklováním spoustu součástek, ze kterých se dá ledacos použít a dokonce z nich můžete vyrobit "perpetuum mobile". Autor videa k získání věčného samohybu, které nepřijímá žádnou energii a přesto neustále koná práci, použil ventilátor ze zdroje počítače. Nejprve nám předvádí, z čeho se ventilátor skládá. Po rozebrání a následném oddělání plastové vrtulky spatříme jeho útroby. Na středovém trnu základny je nalisována destička s elektronikou, na ní jsou upevněny 4 cívky, které se otáčejí v magnetickém poli permanentních magnetů. Snadné otáčení vrtulky ventilátoru umožňuje ložisko. K otáčení vrtulky je však nutné ventilátorek zapojit na zdroj stejnosměrného napětí – třeba baterii. Pak však autor předvádí něco neskutečného – ventilátor běží i bez elektrického zdroje.
-
Zařízení, které je považováno za jeden z prvních modelů elektrického motoru poháněného stejnosměrným proudem, sestrojil v roce 1822 anglický matematik a fyzik Peter Barlow (1776 – 1862). Dostalo po něm pojmenování Barlowo kolečko nebo Barlowův kolový motor.
Jeden z prvních elektrických motorů sestavil na Vánoce roku 1821 Michael Faraday. Využil inverzního jevu k pokusu, který objevil Oersted . Ten objevil, že v okolí vodiče procházejícího proudem je magnetické pole, které způsobí například vychýlení magnetky. Nadšení, který Faradayův model elektrického motoru vyvolal u jeho tehdy z kuchyně přivolané manželky Sáry, vedlo k tomu, že mezitím spálila tradičního vánočního krocana...
Peníze se padělají odjakživa, na tom není nic překvapujícího. U papírových bankovek je celá řada ochranných prvků, které slouží k tomu, abychom mohli bezpečně rozeznat pravou bankovku od padělku a aby národní banky ztížili případným padělatelům jejich práci. Samotné bankovky mají tři stupně ochrany. Pro nejširší veřejnost jsou určeny prvky první skupiny viditelné pouhým okem, ochranné prvky druhé skupiny zjistitelné jednoduchými pomůckami jsou určeny pro subjekty přijímající hotovosti třeba na přepážkách. Ochranné prvky třetí skupiny, zjistitelné jen složitějšími přístroji a senzory, jsou určeny profesionálům a pro automatizované zpracování peněz. Jedním ze zajímavých ochranných prvků je magnetismus bankovky.
Použití elektromagnetické levitace umožňuje bezkontaktní způsob přepravy, jehož výhodami jsou vysoká cestovní rychlost a větší komfort pro cestující než u klasických způsobů hromadné dopravy. Tato neustále vyvíjená technologie má název Maglev, označující zkratku vzniklou ze slov magnetická levitace. Technologie Maglev má jenom minimální podobnost s konvenční vlakovou dopravou a vyžaduje svou specifickou dopravní infrastrukturu. V současné době se používají tři rozdílné způsoby levitace, které se odlišují technologií a také tvarem profilu dráhy. První z nich je založen na elektromagnetické levitaci (EMS electromagnetic suspension). Byl vyvinut v Německu a vozidla takto poháněná, jsou označována Transrapid. Druhý využívá elektrodynamickou levitaci, jeho původ je v Japonsku a označuje se EDS (electrodynamic suspension). A třetí, zatím nejnovější technologie, je založena na využití permanentních magnetů (Inductrack).
Jednou z aplikací supravodičů je supravodivá levitace. Připomíná to situaci se dvěma permanentními magnety, které jsou umístěny navzájem souhlasnými póly nad sebou. Magnet nahoře se díky odpuzujícím silám dokáže malou chvíli vznášet nad tím spodním. Při nejbližší příležitosti se však převrátí k dolnímu magnetu opačným pólem a je k němu rychle přitažen. Tato levitace magnetů je totiž nestabilní. Vydrží jen tehdy, když mají například oba magnety otvory, kterými je navlékneme na dřevěnou tyčinku nebo oba magnety vložíme do trubice, která by zabránila jejich otočení. Při supravodivé levitaci je však princip vznášení zcela jiný. Využívá elektromagnetické indukce supravodiče a jeho nulového měrného odporu. Na rozdíl od odpuzování mezi dvěma magnety, ke kterému dochází pouze, jsou-li natočeny souhlasnými póly, v případě magnetu a supravodiče dochází k odpuzování nezávisle na natočení magnetu.
Tento tepelný motor využívá poznatků z magnetismu, které objevil francouzský fyzik Pierre Curie. Látky, které jsou snadno přitahovány magnetem, označujeme jako feromagnetické. Tyto látky značně zesilují magnetické pole (mají velkou relativní permeabilitu). Mezi feromagnetické látky patří zejména železo, kobalt a nikl a jejich slitiny. Existují však také slitiny manganu s cínem, hliníkem, arzénem, antimonem, vizmutem, borem či mědí, které mají rovněž feromagnetické vlastnosti. Feromagnetismus je jev závislý na uspořádání částic (atomů či iontů) v krystalické mřížce a při zahřívání feromagnetické látky může dojít ke ztrátě jejího magnetismu.
Čeští vědci už v minulosti prosluli zjištěním, že stáda krav a srnců na pastvách se orientují podle geomagnetického pole Země. Lišky loví svou kořist pod sněhem severojižním směrem. Také prozkoumáním zálehů 3 000 jelenů a zálehů divokých prasat se podařilo prokázat, že se tato zvířata rovněž orientují v severojižním směru. Některá zvířata jsou citlivá na geomagnetické pole Země a tuto citlivost může například rušit přítomnost vedení vysokého napětí. Během loňského vánočního prodeje kaprů se vědci s magnetometry vydali ke kruhovým kádím a k tomu ještě fotografovali rozložení ryb v kádích.