|
20. listopad 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
![]() |
přečteno: 1.901x | komentáře (2)
|
|
14. listopad 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
![]() |
přečteno: 619x | komentáře (1)
|
|
12. říjen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
![]() |
přečteno: 878x | komentáře (2)
|
|
24. září 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
Pozorovat dnešní mládež při pracovních činnostech bývá docela zábavné. Kde chybí manuální zručnost, tam je snaha uplatnit spíše svoji sílu. Přitom stačí používat poznatků získaných při hodinách fyziky. Jak tedy využijeme znalostí o setrvačnosti těles? Například při sekání dřeva sekerou. Pokud sekáme malá polínka na třísky, využíváme při práci setrvačnost pohybu těžké čepele sekyry při jejím pádu. Sekera přitom někdy docela snadno polínko přesekne. Proč však dřevorubci sekají dřevo tak, že místo sekyrou do dřeva udeří dřevem se zaseknutou sekerou do špalku? |
přečteno: 1.272x | komentáře (1)
|
|
14. září 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
Už jste někdy viděli ve městě podezřelé individuum, které si vyzouvalo na ulici botu, do ní vkládalo láhev od vína a tlouklo s ní do zdi? To je totiž jedna z možností jak otevřít láhev&nbs/...bez použití otvíráku. Vyžaduje samozřejmě i trochu zručnosti, aby nedošlo k rozbití láhve, vylití vína či k jiným nehodám. Co způsobí, že zátka láhev dobrovolně opustí? |
přečteno: 2.394x | přidat komentář
|
|
22. srpen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
Bez moderního golfového míčku by byl současný golf jen hrou pro pár nadaných a ne pro tak velkou skupinu lidí. Vždyť jeho současné provedení a konstrukce umožňuje odpálení na vzdálenost až 275 metrů, zatímco ty původní kožené míčky plněné peřím by doletěly na vzdálenost jen 65 metrů. Golfisté mezitím zjistili, že míčky poznamenané velkým množstvím úderů lítají dál než nové. Výrobci proto začali na povrch míčků vytvářet křížové drážky a pak se v roce 1906 objevil na scéně míček z gumové substance zvané gutaperča, který byl na svém povrchu pokrytý jamkami. |
přečteno: 2.997x | komentáře (1)
|
|
17. srpen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
Aby se vrtulník odlepil od země, musí jeho rotor roztáčet listy vrtule tak, aby se natáčely podél své dlouhé osy. Úhel jejich náběhu se zvětšuje a tím, že listy vrtule mají podobný profil jako křídlo letadla, vzniká nad každým listem pokles tlaku. Pod listem se naopak tlak zvětšuje a výsledkem je vztlak umožňující vrtulníku vzlétnout. Přestože motor poskytuje vrtulníku dostatečný výkon, většina z něj se nevyužije na dopředný pohyb, ale na vytváření vztlaku. Proč však vrtulník nemůže obvykle letět rychlostmi většími než 400 km/h? |
přečteno: 9.295x | komentáře (2)
|
|
13. srpen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
![]() |
přečteno: 1.377x | komentáře (2)
|
|
8. srpen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
Vzpomínáte si na ty šílené góly, které dostali gólmani na MS ve fotbale ze vzdáleností přes 25 metrů? Vypadalo to tak, že neumí chytat. Mnohdy také radši vyrazili míč rukou než by ho chytili. Na vině byl nový fotbalový míč Jabulani vyrobený firmou Adidas, která od roku 1970 dodává míče pro fotbalové mistrovství světa. V jazyce zulu znamená slovo jabulani oslavovat. Fyzikové tento míč podrobili testům, ze kterých vyplývá, že oslavovat není příliš co. |
přečteno: 824x | přidat komentář
|
|
4. srpen 2010 v 06.00 | rubrika: Mechanika
![]() |
přečteno: 2.328x | komentáře (3)
|