jura jurax: V článku je tvrzeno, že - cituji - "Časem se zjistilo, že hvězdicový motor narušuje aerodynamiku letadla. A tak se začaly montovat kryty, které tenhle problém částečně eliminovaly. Dalším problémem bylo nalezení účinného chlazení válců. Motory ale měly příliš velkou hmotnost a tak už během 2. světové války se u stíhaček začalo od hvězdicového uspořádání upouštět."
Obávám se, že pravda je přesně opačná.
Aerodynamika letadla se dala uspokojive upravit vhodnými kryty - prstence Townend, později NACA. Účinné chlazení u vícehvězdicových motorů bylo vyřešeno systémem deflektorů vhodně usměrňujících vzduch procházející motorem. Těsně před 2. světovou válkou byla většina moderních stíhaček koncipována s řadovými motory (vesměs do V), během války se z mnoha důvodů - zejména nutnost vyšších výkonů, ale i odolnost - přecházelo na motory hvězdicové (typicky LaGG-3 na La-5, Tempest V na Tempest II), pro něž byly konstruovány nové stroje. Na konci války a po ní byly vysokovýkonné pístové stíhačky vesměs s hvězdicovými motory - s výjimkou posledních verzí Spitfiru (resp. Spitefulu) s motorem RR Griffon. U větších letadel - ať bombardérů nebo letounů dopravních - byl trend obdobný.
Výhody a nevýhody kapalinou chlazených motorů:
1) Výhody:
a) Snadnější spouštění motoru při chladných podmínkách (lepší možnost předehřání motoru).
b) Menší vnitřní pnutí jednotlivých součástek z důvodu rovnoměrnějšího odvodu tepla, zejména v kritických oblastech kolem válce a hlavy motoru.
c) Menší sklon k detonačnímu zapalování
d) Zpravidla nižší hmotnost motoru (suchého).
e) Zpravidla menší čelní průřez, což umožnilo aerodynmičtější zástavbu zejména do přídí stíhacích letounů; platí pro pro nanejvýš dvouřadé motory
f) U vojenských aplikací u V motorů možnost uložení zbraně (kanonu) mezi bloky válců střílejícího osou vrtule.
2) Nevýhody:
a) Nutnost použití kapaliny.
b) Nutnost důkladného utěsnění přetlakového chlazení.
c) Kavitační a korozivní opotřebení válců.
d) Ztrátový výkon pro chladící soustavu (čerpadlo).
e) Přídavný aerodynamický odpor chladičů chladicí kapaliny
d) Technická obtížnost zvyšování výkonu zvyšováním počtu válců - dlouhá kliková hřídel u V motorů, větší čelní průřez u W, X a H motorů, složitost u H motorů
f) U vojenských aplikací velká zranitelnost chladicího systému - i malé poškození spojené s únikem chladicí kapaliny vede k rychlému přehřátí a vysazení motoru
Poznámka: V motor je řadový motor se dvěma řadami válců v čelním průřezu tvořících tvar V, W motor je třířadý v čelním průřezu připomínající W, X motor je čtyřřadý v čelním průřezu tvořící X a H motor je čtyřřadý se dvěma klikovými hřídeli čelním průřezu připomínající H.
Výhody a nevýhody vzduchem chlazených motorů jsou prakticky opačné. Konstruktérům nečinilo zásadnější problém zvyšovat počet válců (a tím i výkon) řazením dvou, tří a čtyř hvězd za sebe; problémy z chlazrním zadních hvězd byly uspokojivě vyřešeny. U vojenských aplikací přistupovala menší zranitelnost motoru - motor byl dokonce schopen chodu s prostřeleným válcem či ustřelenou hlavou válce, což bylo u kapalinou chlezených motorů nemožné z důvodu úniku chladicí kapaliny. Navíc chladicí lamely vzduchem chlazeného motoru byly podstatně odolnější proti poškození než chladič.
Pro laika ještě srozumitelný článek o problematice leteckých pístových motorů - i hvězdicových - je na http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3027