Článek Pitotova trubice

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Pitotova trubice

16. 06. 2009 - 08:09

medcin: Airbus nemá pitotové trubice, ale pitotovy trubice. Pitotová nic neznamená, není to vlastnost. Ale Henri Pitot byl objevitel/vynálezce tohoto zařízení.

16. 06. 2009 - 18:36

fyzmatik: Překlep opraven - díky za korekturu!

---
fyzmatik.pise.cz

31. 07. 2009 - 08:49

andrewcz: to medcin: kdyz uz chces rejt, tak Pitotovy trubice, kdyztak

jinak diky za vybornej clanek, i ja jako totalni laik jsem alespon zhruba pochopil k cemu to je a co to dela, jeste jednou diky

02. 10. 2009 - 14:05

banán: Zajímalo by mě, proč se tedy používají v letadlech Pitotovy trubice, když už jsou k dispozici mnohem modernější způsoby měření. Jako například GPS.

02. 10. 2009 - 20:15

fyzmatik: Důvod je prostý. GPS není vůbec tak spolehlivé, jak se jeví. Při výpadku tohoto systému by došlo k vážnému ohrožení letadla. Proto se stále využívají záložní systémy a záložní technologie.

---
fyzmatik.pise.cz

03. 10. 2009 - 17:38

banán: děkuji za odpověď

03. 10. 2009 - 23:48

daisy*: zdar banáne.. k díkům se přidávám, taky jsem ráda za odpověď. jen aby se to ještě líbilo učiteli..

02. 09. 2011 - 22:21

ace2: Ne ne kvůli tomu to není. GPS dokáže jen měřit rychlost vůči zemskému povrchu, což je dobré jen na navigační výpočty (kde za jak dlouho budu) ale létat s letadlem se podle GPS rychlosti nedá. Letadlo totiž ovlivnuje totiž rychlost proudění okolního vzduchu. Takže teoretický příklad, pokud letadlo poletí 200 km/h a bude foukat proti vítr o rychlosti též 200 km/h tak GPS bude ukazovat 0 km/h nicméně letadlo poletí pořád stejně dobře, jako kdyby nefoukalo (jen neuletí žádnou vzdálenost). Pitotova trubice totiž snímá rychlost proudění vzduchu kolem letadla což je potřeba vědět z pohledu aerodynamických vlastností letadla. GPS by se mohla používat jen v případě kdyby na světě nefoukal žádný vítr a letadla létala jen v jedné výšce (s nárustem výšky klesá tlak a mění se rychlost letadla). Navíc GPS neumí měřit šikmou rychlost, takže zase opět teoreticky při střemhlavém letu bude GPS ukazovat 0 km/h i když reálná rychlost se třeba už bude blížit k transonické rychlosti. Aerodynamika letadel a prostředí v kterém se pohybují je natolik složité a specifické, že GPS jako nástroj pro zjištění rychlosti nelze v letectví používat. GPS rychlost se u dopravních letadel používá jen na zemi při popojíždění k terminálu.

04. 10. 2009 - 12:48

svišť: A jak to je u Formule 1? Proč se nepoužívá radarové měření, ale taktéž Pitotova trubice?

05. 10. 2009 - 06:46

fyzmatik: F1 je plná konvencí a zavedených technických "pravidel", takže zřejmě stále kvůli tomu. Jinak netuším.
Osobně "miluji" safety car, které dokáže naprosto změnit průběh a výsledky závodu.

---
fyzmatik.pise.cz

22. 10. 2010 - 07:45

snad: Myslím, že jeden z důvodů proč se Pitotova trubice používá na letadlech a formulích je fakt, že je schopná měřit rychlost objektu vzhledem k pohybujícímu se vzduchu. Pro dynamickou účinnost křídel a aerodynamických prvků je důležitá rychlost křídla vzhledem ke vzduchu. Takže je celkem dost podstatný rozdíl, jestli se formule pohybuje ve směru silného větru nebo proti směru větru. Rychlost ale určitě měří i pomocí otáček.

27. 10. 2013 - 14:48

chris: Super vysvětleno, díky moc