Také tak rádi koukáte přes den na oblohu a pozorujete letecký provoz? Zvlášť v době dovolených je na co koukat - stále něco lítá. Kdybychom jen tak věděli, co je to za letadlo, odkud a kam letí nebo v jaké výšce letí. Na některé z těchto otázek si můžete odpovědět sami, když se na letadlo podíváte pořádným dalekohledem nebo si je vyfotíte fotoaparátem s dostatečně velkým zoomem. Na zbývající otázky vám může odpovědět některý z internetových projektů. Věřím že si vyhrajete a například s notebookem připojeným k internetu budete venku letecký provoz online kontrolovat.
Vědci podle informací z časopisu Physical Review Letters naplnili pingpongové míčky skrz malý otvor kovem a získali tak pro svůj experiment vhodné "projektily" o hmotnostech od 15 do 182 gramů. Do 6 metrů vysokého válce pak nasypali granule pěnového polystyrenu a připravené projektily do něj nechali padat. Chování míčků v polystyrenu snímala vysokorychlostní kamera, která zaregistrovala, že míčky o malé hmotnosti podle předpokladu při průchodu polystyrenem zpomalovaly, až se v poměrné krátké vzdálenosti od povrchu zastavily. Míčky o větší hmotnosti (nad 86 gramů) však průchodem polystyrenem získaly konstantní rychlost, se kterou propadávaly až na samé dno válce. Tíhová síla, kterou země působí na míček, se při jeho pádu vyrovnala s odporovou silou prostředí a míček se pak pohyboval ke dnu rovnoměrným pohybem.
Atmosférický tlak (způsobený vlastní tíhou vzduchu v atmosféře) klesá s rostoucí nadmořskou výškou.
Výbornými plavci jsou mravenci. Když se dostane do vody osamocený mravenec, dokáže se na hladině udržet díky povrchovému napětí vody a voskovité látce pokrývající jeho tělo, která není vodou smáčivá. Kolonie červených mravenců Solenopsis invicta původem z jižní Ameriky se však dokáže po hladině vody přepravovat díky důmyslnému propletení vlastních těl, která tak připomíná něco jako vor. Mravenčí vor má kruhovitý tvar tvořený statisíci těl přichycených k sobě, který na své "palubě" dokáže přepravovat kromě své královny i svá vajíčka a potravu. Podle fyzikálních zákonů by se vor s nákladem měl potopit. Vědci z Georgijského technického institutu v americké Atlantě se nyní zaměřili na problém, jak je možné, že se tento relativně těžký mravenčí vor nepotopí.
Poměrně silný vítr vzniká i v pražském metru. Jedoucí vlak funguje v prostoru tunelu jako píst, který tak poměrně velkou část jeho průřezu zaplňuje. Tím tlačí před sebou velký objem vzduchu, který cestujícím na peróně avizuje, že se vlak blíží. V Praze je to znát především u starších stanic, do kterých vedou jednokolejné tunely. Pokud se v sousedních stanicích rozjedou dvě vlakové soupravy současně a tlačí vzduch do stanice, která má jenom jeden výstup na povrch, je zde vliv pístového účinku značný a dochází k nežádoucímu nárůstu rychlosti proudění. Vliv na jeho působení má kromě intervalů a rychlosti jízdy souprav i stavební řešení stanic, vestibulů, a proto je jeho účinek v každé stanici jiný. V nových projektech metra jsou před stanicemi budovány vzduchové kapsy, aby efekt větru v tunelech nebyl na nástupištích tak znát. Na modernějších trasách na konci linky B nebo na nových stanicích trasy C se už budovaly tunely dvojkolejné. Reportéři MF DNES změřili rychlost větru v některých stanicích metra.
Naše Země není zdaleka tak kulatou planetou, jak se domníváme. Její tvar podléhá rotaci, její složení není homogenní (jiné má složení ve svém nitru a jiné na povrchu), působí na ni další gravitační síly okolních těles... A tak bylo zavedeno fyzikální těleso zvané geoid jako model reálné Země. Geoid se definuje jako těleso, omezené k atmosféře střední klidnou hladinou oceánů a moří, probíhající i pod kontinenty. Střed geoidu určíme spuštěním olovnice kdekoli na zemském povrchu. Tím vznikne těžnice směřující do jeho středu. Jednotlivé těžnice se v těžišti protínají. Povrch geoidu je definován tečnou rovinou k povrchu geoidu v daném bodě, přičemž těžnice je na danou rovinu kolmá. Pro úlohy geografické a kartografické spojené se zobrazováním zemského povrchu se zavádí matematické těleso s umělým povrchem nazývané rotační elipsoid. Mezi geoidem a elipsoidem je následující rozdíl: těžnice a normála jsou kolmé na tečnou rovinu na povrchu geoidu nebo elipsoidu. Úhel, který svírá normála s těžnicí právě zachycuje rozdíl mezi elipsoidem a geoidem. S tím samozřejmě souvisí i velikost gravitační síly na jednotlivých místech Země. Dosud nejpřesnější gravitační mapa Země byla nyní zveřejněna pomocí dat získaných z orbitální sondy GOCE.
Vysoké podpatky dodávají ženám nejen pár chybějících centimetrů navíc, ale také zeštíhlují nohy, posilují svaly na nohou a mnohým ženám tak zvedají jejich sebevědomí. Móda vysokých podpatků však přináší každým rokem tyto podpatky vyšší a užší. Kde je hranice výšky podpatku, aby ženy mohly ještě udržet rovnováhu?
V českých zemích je zvykem šidit zákazníky jakýmkoliv dovoleným i nedovoleným způsobem. Tankujeme benzín a netušíme jakou má kvalitu, protože si to sami nedokážeme dostatečně ověřit. V barech mnozí konzumují předražené alkoholové kokteily, o kterých neví, zda použitý alkohol je skutečně pravý nebo nic netuší o správné koncentraci alkoholu. Naštěstí existují orientační pomůcky, které mohou nekvalitní drinky odhalit.
Pro kontrolu vodorovného směru se používají vodováhy. Asi tou nejznámější je bublinová vodováha, zvaná také libela. V dřevěném nebo plastovém či kovovém hranolu je upevněna prohnutá skleněná trubička s kapalinou. Kapalina libely je speciální fluorescentní kapalina, vykazující vysokou odolnost proti ultrafialovému záření a snadno nezamrzající. Bublina v ní musí být dobře viditelná a ostře ohraničená. Nesmí se v ní pohybovat příliš velkými nebo malými rychlostmi.
S blížící se představou zimy a sněhem zaváté krajiny je dobré se na ni připravit. Pro snadný pohyb po sněhu se čím dál více stávají oblíbenými sněžnice. Už nejsou jen doménou horolezců, ale čím dál více si je pořizují i běžní turisté a milovníci pohybu v zasněženém terénu. Dá se s nimi bez problémů pohybovat v náročných terénech, kde se na lyžích nedostanete a nevyžadují příliš tréninku na své zvládnutí. Sněžnice vhodně rozloží hmotnost člověka do větší plochy a díky tomu se pohybuje po povrchu sněhové pokrývky nebo s malým zabořením.