Gravitační anomálie a gravimetrie

27. říjen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Na naší planetě se podle "záhadologů" vyskytují místa s takzvanou gravitační anomálií.Mezi ně patří místo u Moravské Třebové (49°45'8.462"N, 16°35'44.991"E), kde se prý odbržděná auta pohybují do kopce stejně jako na zem položená PET lahev. Další takové místo je u  řeckého městečka Livitra, kam dokonce posílají cestovní kanceláře své zájezdy, aby pozorovaly samovolnou jízdou automobilů do kopce či spontánní zastavení kutálející se koule z kopce. Podobné místo je na Filipínách, kde v televizní reportáži ukazovali jak po silnici obklopené lesem se pohybovali cyklisté bez šlapání do kopce či auta s vypnutým motorem i malé autobusy údajně jely do kopce. Po zemi do kopce kutálely prázdné láhve. Naopak z kopce cyklisté jedoucí bez šlapání zastavovali.Další magická místa s touto vlastností jsou Mystery Spot v Kalifornii u Santa Cruz, v Oregonu - tzv. Oregonský vortex, Japonsku a v Kanadě i 30 km od Říma na místě nazvaném Hlava světa. Při jízdě autem po Moravě bych i já přísahal, že znám další místa, kde to auto jede do "kopce" samo.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 1.22 (9x) | přečteno: 7.946x

Čištění potrubí ropovodů a plynovodů

24. říjen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

ježekČeská republika využívá při dopravě ropy dva ropovody. Po dlouhá léta byla ropa do Česka dovážena pouze přes ropovod Družba vedoucí z Ruska. Ropovodem Družba proteče denně mezi 1,8 až 2 miliony barelů ropy (z toho 1,4 až 1,6 milionů barelů plyne do EU). Na území ČR  je celková průběžná délka trasy 357 km, celková délka trasy včetně zdvojení a odboček dosahuje 505 km. Průměr potrubí je 528 mm, rychlost proudění ropy v potrubí je cca 1,0 - 1,4 m/s, ročně proteče kolem 9 milionů tun ropy. Po pádu východního bloku se vybudoval ropovod  Ingolstadt, který přivádí ropu z Německa. Takovéto potrubí je potřeba čas od času vyčistit, stejně jako plynovovody.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (5x) | přečteno: 952x

Ekmanova spirála - model uchylování proudů

9. říjen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Ekmanova spirálaSměr mořských proudů je ovlivněn rozložením pevnin, tvarem pobřeží, reliéfem mořského dna a rotací Země. Ta se projevuje jednak tím, že při otáčení od západu k východu se centra oběhu vody posouvají do západní části oceánů  uchylováním proudů  důsledkem Coriolisovy síly. Švédský vědec Vagn Walfrid Ekman odvodil už v roce 1902 model uchylování mořských proudů, tzv. Ekmanovu spirálu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.75 (4x) | přečteno: 1.726x

Moře, kde si příliš nezaplavete

11. září 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

mrtvé mořeMezi všemi jezery světa vyniká jedno svými fyzikálními vlastnostmi. Je to proslulé Mrtvé moře v Izraeli. Jde o bezodtoké slané jezero, které se rozkládá mezi Izraelem a Západním břehem Jordánu na západě a Jordánskem na východě.  Jeho nadmořská výška je 420 metrů pod hladinou světového oceánu, proto je rovněž nejníže položeným odkrytým místem na zemském povrchu, a nejníže položeným slaným jezerem na světě. Dosahuje maximální hloubky 380 metrů a je tak nejhlubším superslaným jezerem na světě. Jeho salinita dosahuje 33,7 %, čímž se řadí mezi nejslanější jezera na světě. Jeho voda je neobyčejně slaná, takže v ní nemůže žít žádný živý organizmus. Zato se tam báječně dá ověřit platnost Archimédova zákona.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 2.06 (17x) | přečteno: 2.599x

Bezstykové koleje - koleje bez drncání

28. srpen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

oprava kolejeCharakteristické drncání kol vagónů vlaku je v posledních letech čím dál méně patrné. Všimli si toho hlavně cestující na nově vybudovaných železničních koridorech. Za tím vším je přechod od stykované kolej k bezstykové. Ve stykovaných kolejích dochází vlivem teplot ke změně velikosti dilatační spáry mezi jednotlivými kolejnicemi, což způsobuje při vyšších rychlostech a zatíženích dynamické rázy od projíždějících kol vlakových souprav. Tyto vlivy způsobují závady v geometrii tvaru koleje. Pro zajištění plynulosti jízdy při vyšší rychlosti je nutné, aby pojížděná hrana kolejnice byla co nejméně přerušována. Z důvodu zvyšování požadavků na komfort, bezpečnost jízdy a snížení nákladů na údržbu kolejí je prosazován trend svařování kolejí do nekonečných pásů a tím vytváření bezstykové koleje.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 2.04 (27x) | přečteno: 7.174x

Boltománie aneb průměrná rychlost na 100 m

22. srpen 2009 | 18.00 | rubrika: Mechanika

Fenoménem letošního mistrovství světa v atletice a rovněž fenoménem překonávání lidských možností je bezpochyby jamajský atlet Usain Bolt. Jeho výkony ve sprintu jsou nadlidské. Jen považte, takovému sprinterovi při starořeckých olympiádách (tehdy se však 100 m neběhalo, atlet v té době by ji zvládnul za cca 14 s) by utekl na 100 metrové trati o 46 metrů! Prvnímu vítězi OH z Atén v roce 1896, který stovku běžel za 12 sekund by nadělil na stejné trati více než 25 metrů. A pokud jej srovnáváme se sprinterskou legendou Carlem Lewisem a jeho světovým rekordem na stovku 9,86 sekund z roku 1991 musíme konstatovat, že by ztrácel v cíli za Boltem asi 2,9 metru. Výpočty vychází  z průměrných rychlostí, tak jak je uveřejnil český tisk.

komentáře (6) | přidat komentář | hodnocení 3.25 (4x) | přečteno: 2.499x

Sluneční hodiny s kanónem

17. srpen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

vranovMezi nejstarší přístroje, kterými se člověk snažil zachytit běh času, patří sluneční hodiny. Čas se měří podle délky a směru stínu, který vrhá sluncem ozařovaný předmět. Pro přesné určení času na nich musíme pochopit, že určují pouze lokální sluneční čas, pokud nejsou jakkoli upraveny.

komentáře (5) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 1.090x

Bazilíškův běh po vodě

3. srpen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Schopnost pohybovat se na vodní hladině byla zkoumána u různých živočichů. Například u ještěrek Basiliscus basiliscus byl studován vzájemný vztah mezi hmotností těla a schopností pohybu po vodní hladině. Byla prováděna měření morfologická, hydrodynamická i kinematická. Tak bylo zjištěno, že ještěrka o hmotnosti 2 gramy je schopna vyprodukovat silový impuls, který je více než dvojnásobkem oproti velikosti potřebné ke zvednutí hmotnosti těla. Naproti tomu 200 gramová ještěrka v optimálním případě jen stěží unese hmotnost svého těla. Bylo zjištěno, že nejdůležitější pro pohyb po vodě je úder nohy na vodní hladinu a její vytažení před tím, než se uzavře vzduchová "kapsa" ve vodní hladině.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2.67 (3x) | přečteno: 1.814x

Allaisův jev

2. srpen 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Foucaultovo kyvadlo, kterým se dá zjistit otáčení naší Země kolem své osy, nefunguje vždy bezchybně. Poprvé na to upozornil francouzský fyzik a ekonom Maurice Allais (nositel Nobelovy ceny za ekonomii!!!). Ten si během zatmění slunce v roce 1954 všiml nepravidelností v jeho pohybu.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 647x

Vodotěsnost hodinek

30. červenec 2009 | 06.06 | rubrika: Mechanika

stupně vodotěsnosti

Brát si hodinky do vody není barbarství, ale často nutnost – když je necháte na břehu, snadno o ně můžete přijít. I proto se vyplatí informace o jejich vodotěsnosti nepodcenit. Vodotěsnost hodinek je velký mýtus, díky němuž může dojít k poškození či zničení hodinek. Mnoho lidí totiž věří nápisům "water resistant" – a pak jsou zklamáni, když zjistí, že překlad tohoto výrazu "voděodolný" neznamená ani vodotěsný, a dokonce ani skutečnost, že by hodinky musely styk s vodou přežít. 

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.48 (25x) | přečteno: 7.570x